– Vi er først og fremst kjempelei oss for at dette skaper problemer for brukerne. Vi gjør alt vi kan for å rette opp i dette, men skjønner godt at dette ikke er optimalt, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps til Avisa Oslo.

BankID er underlagt Vipps.

Den siste tiden BankID-tjenesten, som blant annet brukes til å logge seg på en rekke offentlige tjenester, som bestilling av koronatest, opplevd problemer. Som følge av at BankID benytter seg av et nytt driftssystem, som ikke tåler like høy trafikk som det forrige systemet – i kombinasjon med generelt høy trafikk.

– Før klokken ni om morgenen og etter klokken sju om kvelden er det lettere å komme seg inn, sier Kjærnes.

Det finnes imidlertid en løsning, for dem som sliter med tilgang til tjenester som krever BankID. Det er nemlig hovedsakelig de som benytter kodebrikke som opplever problemer. Bruker man i stedet BankID på mobil, som altså ikke krever kodebrikke, er det langt større sannsynlighet for at tjenesten funker som den skal.

Om du i tillegg forsøker å benytte BankID på tidspunkter med mindre trafikk, vil det også hjelpe.

– Før klokken ni om morgenen og etter klokken sju om kvelden er det lettere å komme seg inn. Jeg vil også anbefale alle å skaffe seg BankID på mobil, da denne tjenesten ikke har hatt like mye problemer, sier Kjærnes.