– Fornebubanen skal bygges, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) på pressekonferansen.

Avisa Oslo kunne før pressekonferansen fortelle at Ap ville gå for å bygge banen.

– Også MDG går for banen. Dermed er det flertall i bystyret for å bygge Fornebubanen. MDGs gruppe har allerede tatt stilling til dette, sier gruppeleder Eivind Trædal til AO.

Avis Oslo får også bekreftet at SV ønsker å bygge Fornebubanen. Dermed er alle byrådspartiene enige.

H, KrF og V er allerede for banen. Dermed er det et klart flertall for å stemme for banen i Oslos bystyre.

Under pressekonferansen sier byrådslederen at nye beregninger viser at Oslos kostnad for Fornebubanen blir 2,5 milliarder kroner billigere enn tidligere beregnet.

De nye beregningene, som er gjort av etaten Fornebubanen, viser at Oslos andel av kostnadene går fra 53 prosent til 43 prosent.

I tillegg skal grunneiere bidra med 2,1 milliarder kroner mer enn tidligere lovet.

– Jeg er veldig fornøyd med denne enigheten, sier byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), under pressekonferansen.

Det er ikke inngått noen ny avtale ennå.

Se pressekonferansen her:

Fornøyde Viken-politikere

Også på andre siden av fylkesgrensen er folk fornøyd.

– Det er en meget fornuftig beslutning av Oslo Ap og byrådet å si ja utbygging av klimavennlig transport i hovedstadsregionen. At grunneierne som tjener store summer på banen nå bidrar mer til utbyggingen, er rettferdig og rimelig. Det gir reduserte kostnader for både Viken og Oslo, og gjør at begge fylker kan frigjøre midler til andre viktige kollektivprosjekter i regionen. Jeg er glad for at denne krevende prosessen har endt godt til slutt, sier Edvin Søvik, fylkesråd for finans i Viken (Ap) til Avisa Oslo.

Anette Solli, Høyres gruppeleder i Viken, er svært fornøyd.

– Det er bra at byrådet nå har bestemt seg for å fortsette med Fornebubanen. Det hadde vært ille å kaste bort 4–5 milliarder, sier hun i en kommentar til Avisa Oslo.

– Endelig slutt på internseminar

Stortingsrepresentant Ola Elvestuen (V) er tidligere miljø- og samferdselsbyråd i Oslo.

– Endelig er det slutt på et tre uker langt internseminar i Ap. Dette kunne de spart oss for ved å snakke sammen på Youngstorget for lenge siden. Men de har heller valgt å la alle som arbeider og bor langs den nye Fornebubanen, og i hele resten av byen, vente i uvisshet om de får et bedre T-banetilbud, sier han i en kommentar til Avisa Oslo.

Marit Vea, nestleder og miljøpolitisk talsperson i Venstres bystyregruppe, kaller også de siste ukene for et internseminar i Arbeiderpartiet.

– Mange av brikkene som faller på plass nå, inkludert økte grunneierbidrag, kunne byrådet åpenbart ha løst på et tidligere tidspunkt. Når byrådet går fra 88 millioner i grunneierbidrag, til 1,3 milliarder på tre uker, så fremstår det helt åpenbart at byrådet de siste seks årene har gjort en slett jobb med å hente inn penger til dette prosjektet.

– Nå ser vi frem til å få en sak om Fornebubanen til behandling i bystyret. Jeg håper det er en sak som legger opp til betydelig bedre styring og strammere kostnadskontroll i prosjektet, legger hun til.

Rygg: – Veldig glad

Høyres gruppeleder i Oslo, Anne Haabeth Rygg, kaller også Aps prosess de siste ukene for et internseminar.

– Jeg er veldig glad for at de vil bygge Fornebubanen, det skulle bare mangle, sier hun til Avisa Oslo.

Rygg mener grunneierne har gjort mye av jobben byrådet burde gjort mye tidligere.

– Det er en jobb byrådet burde vært i gang med for mange år siden. Det er flott at Obos og andre tydeligvis har påtatt seg dette, og at man har fått tilsagn om midler. Jeg håper at dette ikke er slutten på grunneierbidragene, men starten på at man begynner å gjøre jobben i Oslo.

I en SMS til Avisa Oslo svarer Raymond Johansen følgende på kritikken:

– Ser H og V har de samme talepunktene hvor de kaller det å få 2.1 milliarder for internseminar. Må være svært lønnsomme og spennende internseminarer i de to partiene. Jeg tror de bør skifte ut talepunktene sine eller fortelle om sine egne svært fruktbare internseminarer, skriver Johansen.

Sier nei

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier til Børsen mandag kveld at han ikke vil gå med på Johansens forventning om ytterligere 500 millioner fra staten.

– Nei, ikke utover det vi allerede har gjort gjennom å åpne for fleksibilitet i bruken av tilskuddet fra staten. Vi har gitt lokale myndigheter mulighet til å bruke tilskuddet på bedre kollektiv transport, som inkluderer Fornebubanen, sier Nygård til avisa.

Dette er i tråd med uttalelser Nygård tidligere har gitt til Avisa Oslo.