Gå til sidens hovedinnhold

Engelsk storavis: – The day the internet broke

Store sosiale medier som Facebook og Instagram har ligget nede i mer enn fire timer.

(AVISA NORDLAND): Facebook og deres søstertjenester Instagram og Whatsapp har ligget nede i mer enn fire timer og har problemer i flere land. Det har ført til store avisoppslag verden over og aksjekursen til nettgiganten har sunket med fem prosent.

Ifølge nettstedet Downdetector er det registrert titusenvis av feilrapporteringer med flere nettsider, som Instagram, WhatsApp, Facebook Messenger og Snapchat.

Den engelske storavisen Daily Mail kommer med følgende overskrift på forsiden etter at to av de største sosiale medier-plattformene Instagram og Facebook har ligget brakk siden klokken 17.30.

– The day the internet broke, oversatt til norsk som "dagen internett ble ødelagt", slår avisen opp på forsiden deres med store bokstaver.

Samme avis skriver at nedetiden skal ha kostet den globale verdensøkonomien 160 millioner dollar på tre timer, som tilsvarer 1,371 milliarder norske kroner, i tillegg til Facebooks aksjenedgang på fem prosent som er verdt betydelig mer.

Årsaken til problemene er ennå ikke kjent, men selskapet bekrefter selv problemer på Twitter.

– Vi er kjent med problemene og jobber på spreng for å få ting tilbake til normalen, sier kommunikasjonsrådgiver for Facebook Nordics, Camilla Norsted, til TV 2.

Til VG forklarer IT-ekspert og partner i rådgivningsselskpaet Otte, Torgeir Waterhouse, hva som kan være problemet:

– Det ser ut som at de har problemer med det som kalles DNS, altså domenesystemet, sier eksperten.

Det er dette systemet som oversetter domener vi kan forstå, for eksempel Facebook.com, til direktemaskinadressene som gjør at siden funker, forklarer han overfor Verdens Gang.

– Så lenge det er nede, kommer ikke vanlige nettlesere eller apper frem til innholdet. Litt avhengig av hva som egentlig er feilen, vil det kunne ta flere timer før det er oppe igjen, sier Waterhouse.

Teknologisjef Mike Schroepfer skriver på Twitter like før klokken 22.00 at de jobber for å få tjeneste deres opp "så fort som mulig".

– Våre team jobber så raskt de overhodet kan for å feilsøke og gjenopprette det.

Kommentarer til denne saken