Gå til sidens hovedinnhold

Elisabeth (24) fløy bakover da elsparkesykkelen knakk i to: – Kunne gått skikkelig galt

Midt en motbakke skjedde det som ikke skulle skje. Styret knakk rett av, og Elisabeth ble «kastet» av elsparkesykkelen.

(Nettavisen) – Jeg skulle raske meg hjem fra jobb, og hadde dårlig tid. Jeg tok en elsparkesykkel fra merket Lime på Aker Brygge, og kjørte via St. Olavs plass da ulykken skjedde, sier Elisabeth (24).

Hun ønsker ikke å stille opp med fullt navn, men Nettavisen kjenner identiteten hennes. Ulykken skjedde i 17-tiden 7. juni i år.

24-åringen forteller at hun hadde nettopp svingt ut fra en trafikkert vei, og var på vei opp en bakke mot St. Olavs plass da hun kjente at rattet virket løst.

– Jeg begynte å bremse opp for å sjekke det. Men før jeg rakk å stoppe, så knakk rattet plutselig av – helt nederst på sparkesykkelen, forteller hun.

– Jeg fløy bakover og falt i bakken. Hele rumpa mi var blå, og så fikk jeg skrubbsår på albuen og ankelen, sier hun.

Les tilsvaret fra Lime lenger ned i saken.

– Forventet erstatning

Selv om det gikk bra med henne, synes hun opplevelsen var skremmende.

– Hadde det skjedd på hovedveien noen minutter før, kunne det gått skikkelig galt. Jeg ble skikkelig sur og forbannet, selv om jeg tok det med en latter først, sier hun.

Nå har hun sluttet å bruke Lime, men etter å ha «mannet seg opp», kjører hun fortsatt elsparkesykkel.

– Jeg bytter sykkel eller avslutter turen med en gang jeg kjenner den er litt skranglete. For opplevelsen sitter fortsatt i meg, sier Elisabeth.

24-åringen er imidlertid skuffet over responsen hun fikk da hun meldte fra om ulykken til Lime.

– Jeg hadde en gratistur med Lime, så jeg hadde jo ikke betalt. Men jeg forventet likevel å få en erstatning for det som skjedde, sier hun.

Se svaret Elisabeth fikk på mail fra Lime i bildet under:

– Første gang jeg ser dette

Fredrik Timell, Senior Public Policy Manager i Lime, sier at dette er det første tilfellet han kjenner til, hvor en elsparkesykkel har knekt på denne måten.

– Det er første gang jeg ser dette, og jeg kan ikke svare på hvordan det har skjedd. Vi undersøker dette internt, sier han til Nettavisen.

I e-posten Elisabeth fikk av Lime, da hun fortalte om ulykken, beklaget selskapet kun for opplevelsen hun hadde – ikke for at det skjedde.

«Vi beklager å høre at du hadde denne opplevelsen. Dette er ikke opplevelsen vi ønsker å tilby kundene våre», skriver de, og takker for at hun sa ifra at rattet knakk av mens hun kjørte.

– Hva er årsaken til at dere ikke beklaget at dette faktisk skjedde?

– Vi er i kontakt med brukeren nå. Samtidig følger vi opp internt hva som har skjedd med kommunikasjonen med brukeren, sier Timell, som ikke vil utdype det nærmere.

Tirsdag ettermiddag har Elisabeth imidlertid ikke hørt noe fra Lime siden hun fikk e-posten fra dem 7. juni. Timell vil ikke kommentere dette ytterligere.

Oppfordrer til kontroll

Timell påpeker at sikkerhet er en prioritet for Lime.

– Vi tar inn sparkesyklene jevnlig og undersøker dem, for å sikre at de har høy kvalitet. Når vi får melding om at en sykkel er ødelagt, henter vi den inn, sier han til Nettavisen.

– Hver gang vi henter dem inn for lading, gjennomfører vi også en undersøkelse for å sikre at de er i god stand, påpeker han.

Timell sier imidlertid at de tar inn elsparkesykler til reparasjon daglig i de mest trafikkerte områdene, som for eksempel i Oslo.

– Når noen melder om en ødelagt sykkel, sperres den av for bruk, slik at ingen andre kan bruke den inntil vi har hentet den og reparert den, forklarer han.

– Trygge for folk å bruke

Nettavisen har kontaktet to av Limes konkurrenter, elsparkesykkel-selskapene Voi og Bolt, for å høre hva de gjør for å sikre at sparkesyklene er gode og trygge nok, slik at ulykker som Elisabeths ikke skjer. De uttaler seg på generelt grunnlag.

– Utformingen av elsparkesykkelen vår er fokusert på modularitet, noe som gjør den til den enklest reparerte elsparkesykkelen på markedet. Vi kan fikse de fleste ødelagte elsparkesykler i stedet for å ta dem ut av bruk, sier Jose Rei, norgessjef i Bolt, til Nettavisen på e-post gjennom Sondre Ronander.

– Dette hjelper oss å redusere forbruk og vedlikeholde sparkesyklene effektivt, som igjen holder dem trygge for folk å bruke, påpeker han.

Rei sier at Bolts lokale drift, og deres mekanikere, gjennomfører kontinuerlige kvalitetskontroller og reparasjoner av elsparkesyklene. I tillegg sier han at alle deres elsparkesykler prøvekjøres før de forlater lageret.

Øystein Sundelin, talsperson i Voi, forteller til Nettavisen at de har 25 mekanikere i Oslo som til enhver tid har 200 elsparkesykler inne til reparasjon.

– Vi har sensorer på elsparkesyklene, som gir oss beskjed om de trenger reparasjon. I tillegg har vi 300.000 aktive brukere i Oslo som er flinke til å rapportere om skader eller feil når de oppstår, sier han.

Hvis det blir meldt inn problemer som kan medføre fare for brukeren, for eksempel dårlige bremser, blir det ikke mulig for andre å leie den sykkelen til den er reparert.

Sundelin påpeker at de også har en patrulje i Oslo, som blant annet tilser at sparkesyklene er parkert riktig.

Første dødsulykke

Det har vært en rekke ulykker med elsparkesykkel, og mange har fått alvorlige skader. Sist lørdag skjedde det igjen, og tirsdag ble en 68 år gammel mann bekreftet død etter ulykken.

Dødsfallet er det første i sammenheng med elsparkesykkel-kjøring i Oslo til nå.

Det var en singelulykke med en privat elsparkesykkel på Vollebekk i Oslo.

– Vi vet ikke så mye om ulykken, men det startet med at politiet ble kontaktet av noen vitner som hadde funnet mannen liggende på bakken ved siden av en elsparkesykkel, sa avsnittsleder ved spesiallovgivning ved politiet i Oslo, Knut Nandrup til Nettavisen tirsdag formiddag.

Avsnittslederen sier mannen hadde store hodeskader etter ulykken og at politiet ikke kjenner til at han brukte hjelm. Mannen ble koblet fra respirator mandag, og døde derfor av skadene han pådro seg i ulykken.

Les også

Parkeringskaoset har kostet utleierne 3,7 millioner kroner – selskapene i harnisk over inntauingspraksisen

Les også

Ønsker tips fra vitner – fortsatt har ingen meldt seg etter dødsulykken på Linderud

Les også

På kun et halvt år har politiet i Oslo håvet inn nesten tre millioner kroner på grunn av mobilbruk bak rattet

Les også

Reagerer på at selskap selger elsparkesykler uten fartssperre: – Direkte uansvarlig

Kommentarer til denne saken