Gå til sidens hovedinnhold

Dzejlana (14) kan ikke lenger kjøpe billett på T-banen: – Mamma må sende meg billett

Ungdommer må involvere foreldre hver gang de skal ta en tur med T-banen. Dzejlana kan ikke kjøpe sin egen billett. Hun er for ung til å ha Vipps og har ikke egen bank-id.

Fra nyttår gjelder nye regler for å gjennomføre et kjøp med mobilen. EU-loven PSD2 innskjerper sikkerheten ved kjøp på nettet. Det har fått folk i Oslo til å reagere. Når du kjøper billett i Ruter-appen blir du bedt om å taste bank-id hvis du vil betale med bankkort.

Avisa Oslo har allerede skrevet om Arne som synes det nye systemet er tungvint.

En av følgene av økt sikkerhet er at det blir vanskeligere for ungdom å kjøpe billett på kollektivtrafikken i Oslo.

Avisa Oslo har skrevet om at det er enkelt å betale med Vipps når du ønsker å kjøpe en vare eller en tjeneste på nettet. Men det gjelder ikke for barn. Er du under 15 år kan du kun betale til venner og familie med Vipps.

Dzejlana Modric er 14 år. Tidligere har hun brukt morens bankkortet som betalingsmåte i mobilen. Men fra nyttår kreves bank-id for hver betaling.

.

Fra 15 år

Aldersgrensen for å få egen bank-id varierer. Det er bankene som setter grensen. Dzejlana er uansett for ung: Flere banker tilbyr bank id fra 15 år.

Likevel har en 14-åring lyst til å kunne bevege seg på egen hånd. Dzejlana tar T-banen flere ganger i måneden fra Romsås der hvor hun bor. Da tar hun T-banen både til Stovner eller Grorud. Det hender også at hun er i Oslo sentrum.

– Det er dumt at mamma må sende meg billett, sier Dzejlana.

Finn en løsning

– Dzejlana tar T-banen noen ganger i måneden, men det er ikke ofte nok til at vi kjøper månedskort, sier mamma Adela Modric.

Hun er oppgitt over de nye EU-reglene.

– Det er jo ikke alltid jeg er tilgjengelig, sier Adela til Avisa Oslo.

Både mor og datter synes det er frustrerende at de må sende mange meldinger til hverandre om å godkjenne bank-id.

– Datteren min bruker mitt bankkort, men hun kan ikke vente på verifisering hver gang hun reiser. Finn en løsning, når dere først kutter ut billettkjøpsapparater på stasjonene, ber Adela på Ruters side på Facebook.

I dialog

Kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter innrømmer at det ikke er fullgod løsning for ungdommer i Ruter-appen i dag.

– Hvordan vil Ruter sørge for at alle kunder skal kunne kjøpe billett med det nye regelverket som har trådt i kraft fra årsskiftet?

– Ruter er i dialog med kortselskapene og flere av bankene for å løse dette på en bedre måte for våre felles kunder, svarer Bruun.

Hun understreker at det er gitt mulighet for bankene å unnlate id kontroll på beløp under 30 euro. Det er bankene som både har ansvaret og tilgangen på kundeinformasjon til å ta beslutningen om id kontroll er nødvendig eller ikke.

– Hvordan skal en 14-åring kjøpt billett med mobil nå?

– RuterBillett har en mulighet for å kjøpe billett og sende videre til andre, slik at foreldre kan kjøpe billetten og sende til barna sine. Dette kan fint gjøres i forkant av at barnet skal bruke billetten, slik at billetten ligger klar til bruk på barnets mobil til bruk senere, svarer Bruun.

Ruter billett appen

RuterBillett appen har flere alternative betalingsløsninger til kort.

Den fakturabaserte betalingsløsningen, AfterPay faller ikke innenfor PSD2 regelverket.

Den krever derfor ikke Bank-id for hvert kjøp.

Foreldre kan registrere en slik fakturaavtale i 14 åringens app slik at fremtidige kjøp vil betales via faktura.

AfterPay finner du ved å åpne appen RuterBillett, velge innstillinger og «legg til» når du skal velge betaling.

– Det er ikke fakturagebyr eller renter knyttet til vår faktura hvis den betales på forfall, sier Bruun.

– Det er vel heller ikke alle pensjonister som har vipps eller bank id på mobil? Hva skal de gjøre?

– Pensjonister og andre kunder kan registrere en fakturaavtale i sin app slik at fremtidige kjøp vil betales via AfterPay faktura. Det er ikke fakturagebyr eller renter knyttet til vår faktura hvis den betales på forfall, sier Bruun.

Ikke endring hos Vipps

Kommunikasjonssjef i Vipps, Hanne Kjærnes, bekrefter at brukere under 15 år ikke kan kjøpe ting med mobilen.

– Brukere under 15 år kan dessverre ikke gjøre kjøp med Vipps ennå, nei, sier Kjærnes.

– Er det håp om en snarlig endring på dette?

– Dessverre ikke med det første, det er mange ulike deler som må løses for at brukere under 15 år skal kunne gjøre kjøp på nett med Vipps, svarer Kjærnes.

Kontroller som vanlig

Kommunikasjonssjefen i Ruter har tatt til orde i Avisa Oslo for at kontrollørene må utvise skjønn ved årets begynnelse fordi mange ikke er klar over de nye reglene for kjøp av billett.

– Likevel gjennomfører Ruter kontroller som vanlig, forteller Avisa Oslo-leser, Pål Axelsen.

– Min kone var på vei til en viktig legetime som hun selvfølgelig måtte rekke – hun forsøkte Ruter-appen gjentatte ganger. Forgjeves. Hun måtte derfor hive seg på banen, uten gyldig billett, forteller Axelsen.

Så var det kontroll.

– Hun forsøkte å forklare kontrollørene at appen av en eller annen merkelig grunn ikke fungerte. Det var ingen nåde. Hun måtte ut med over 900 kroner, forteller Axelsen.

Han mener det var tydelig at kontrollørene ikke var informert om grunnen til at appen ikke fungerte.

-Vil Ruter innstille kontroller i en overgangsfase inntil alle har fått med seg det nye regelverket?

– Så langt i januar, har våre kontrollører utvist skjønn og i mange tilfeller gitt kunden råd om løsning fremfor å gi gebyr. Vi ser nå at bankene har tatt tak i informasjonsbehovet, og antar at de fleste kundene nå etter hvert er klar over det nye systemet og har funnet ut hvordan de skal løse sin betaling, sier Sofie Bruun i Ruter.

Hun viser til at det er kundens ansvar å ha en betalt og gyldig billett før de går om bord. Alle må selv sørge for at betaling kan gjennomføres.

– De aller fleste kundene har løst utfordringen etter nyttår ved bruk av Bank-id eller en av våre alternative tilgjengelige betalingsmetoder, sier Bruun.

– Hvordan informerer Ruter om de nye reglene?

– Vi har oppdatert vår kundeservice og kontrollkorps med informasjon om endrede regler hos bankene, sier Bruun.

Fikk igjen pengene

– Min kone påklaget gebyret – og fikk pengene tilbake. Det skulle bare mangle. Problemet her er at Ruter ikke tar sitt informasjonsansvar alvorlig – de skylder på bankene. Slik skal det ikke være. Det skaper ikke annet enn sinne og frustrasjon hos kundene, mener Axelsen.

Han ber om at billettkontrollene innstilles.

– Det bør heller ikke være slik at man trenger å klage for å få pengene tilbake. Samtlige uheldige kunder bør få beløpet tilbakebetalt, sier han.

Les også

Arne reagerer på nye billettkjøp-regler: – Det er tungvint

Kommentarer til denne saken