Gå til sidens hovedinnhold

Dramatisk nedgang hos populær butikk og restaurant: – Det er det som blir problemet i sentrum

Permitteringer, reduserte åpningstider og redusert meny preger den ellers så populære restauranten og butikken hvor Marte Høllen og Jan Fredrik Braathen jobber. Kommunen varsler at de vil bidra til å få folk tilbake til sentrum etter koronarestriksjonene.

Fiskeriet i de tradisjonsrike lokalene på Youngstorget halter seg gjennom en ny og lang runde med nedstengning i Oslo.

Butikken og restauranten permitterte ansatte for andre gang da restriksjonene ble gjenopptatt i november.

Nedgangen er stor etter et ganske godt år i 2019.

– For oss har det vært en ekstrem forskjell. Vi snakker om en nedgang på 70 prosent i omsetningen. Vi hadde for eksempel mange turister i restauranten, som vi ikke har hatt i 2020 på samme måte, sier restaurantsjef på Fiskeriet, Marte Høllen.

Nedgangen på 70 prosent gjelder for restauranten i bedriften, som også har en fiskebutikk. Sistnevnte har hatt en nedgang i omsetningen på cirka 20 prosent, sammenlignet med 2019.

Saken fortsetter under bildet.

Færre kunder

Nå er de bare tre ansatte som jobber fulltid, mens resten av de rundt 13 årsverkene – sesongvarierende – er delvis eller helt permitterte.

– Generelt er de mye mindre folk i sentrum. Mange kunder her er kontorfolk som er på hjemmekontor og ikke er innom lenger. Det er store forskjeller. I restauranten hadde vi kunder hele dagen, men nå er det mer lunsj og middag til tydeligere tider. Det gjør at vi også har redusert åpningstidene, fortsetter Marte Høllen.

Bedriftens lokalisering, midt i gryta av sentrum på Youngstorget, har selvsagt blitt ekstra krevende når folk oppfordres til å holde seg hjemme. Kundenes hjem er stort sett helt andre steder i byen, enn sentrum.

– Det er det som blir problemet i sentrum. Når du får beskjed om å holde deg unna hvis du ikke bor der, da går kundemassen drastisk ned, sier fiskeansvarlig Jan Fredrik Braathen.

Andersen Nilsen AS er det juridiske navnet som Fiskeriet Youngstorget står oppført med.

Har trua

Beredskapsetatens mobilitetsrapport – altså rapporten om hvor folk beveger seg i byen – viser at sentrum skiller seg ut som med klart sterkest nedgang.

De fire siste ukene av 2020 var det 55 prosent mindre bevegelser i sentrum sammenlignet med det som er normalen.

– Hva synes dere om situasjonen?

– Det er utrolig kjipt, men vi er heldige som har kombinert butikk og spisested som utfyller hverandre godt. Men det er klart at det er tøft, svarer Marte Høllen.

– Hvordan vil det gå for dere om pandemien avtar gjennom våren og sommeren, som anslått med vaksinen?

– Da kommer vi oss gjennom dette. Det har vi trua på, sier hun.

Flere aktører i Oslo er sterkt bekymret for utviklingen i sentrum og konsekvensene som den lave aktiviteten kan ha for forretninger, uteliv og kulturtilbud.

Saken fortsetter under bildet.

Les også

Oslo sentrum bør være ferdig som testpilot

– Vil bidra

Arild Hermstad (MDG), byråd for byutvikling, svarer at han er «alvorlig bekymret for situasjonen for virksomheter i Oslo sentrum akkurat nå». Han etterspør flere målrettede krisepakker fra staten.

– Hvilke konkrete tiltak vil dere sette i verk for å legge til rette for økt bruk av sentrum etter at koronaen er over?

– Oslo kommune følger utviklingen tett og vil selvfølgelig bidra til å få folk tilbake til sentrum. Både vi og handelsstanden ønsker et levende sentrum og vi ser at bruken av sentrum har økt de siste årene. Nye lekeplasser og gågater, flere sykkelveier, mer benker og grønt har bidratt til at flere folk oppholder seg i sentrum. Vi vil gjøre det vi kan for at den positive utviklingen fortsetter så snart det blir mulig, svarer Hermstad.

Konkrete tiltak for 2021 er ikke avklart og delvis på vent på grunn av koronapandemien, får Avisa Oslo opplyst.

Saken fortsetter under bildet.

Liten effekt av mindre parkering

Nylig gikk daglig leder av Barnevognhuset Rudo kraftig ut mot det han mener er byrådet som tvinger forretninger ut av sentrum, fordi de fjerner parkeringsplasser i Oslo.

– For oss tror jeg ikke det har så stor betydning, men generelt for Oslo sentrum er det mindre folk som kommer, det tror jeg, sier Jan Fredrik Braathen ved Fiskeriet.

– Mitt inntrykk er at de fleste som handler hos oss, ikke nødvendigvis kommer med bil, sier Marte Høllen.

Hun understreker at deres varer ikke på samme måte krever bil i nærheten, som for eksempel et barnevoghus.

– Personlig er jeg for bilfritt sentrum. Jeg synes det er utrolig mye hyggeligere i byen uten for mange parkeringsplasser, med sitteområder og at det er hyggelig for gående og syklende, sier hun og får støtta fra kollega Braathen.

Kommentarer til denne saken