Gå til sidens hovedinnhold

Derfor avvikler han Ruters krisestøtte fra nyttår: – Timingen er riktig

Passasjertallene synker og smitten øker. I forrige uke kom regjeringen med nye koronatiltak. Likevel ønsker ikke samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) å forlenge koronastøtten til Ruter og andre kollektivselskaper.

– Da de nasjonale tiltakene ble fjernet, både var og er det regjeringens grunnholdning at vi avvikler de kompenserende tiltakene. Det gjelder ikke bare kollektivtransport. Samtidig har vi sagt at vi ønsker å følge situasjonen tett, for vi ser alle sammen at pandemien ikke er over, sier Nygård til Avisa Oslo.

– Vi går inn i den delen av året hvor det er mest smitte, og det er allerede kommet anbefaling om ikke å håndhilse. Samtidig kuttes kompensasjonen fra 1. januar. Hva tenker du om timingen?

– Timingen er riktig fordi de nasjonale tiltakene er avviklet. Det er gått en god stund siden vi skulle tilbake til normalen. Så er det selvfølgelig slik at det er ny omdreining i pandemien. Den skal vi følge tett. Så får vi se hva som kommer ut av stortingsbehandlingen, svarer Nygård.

Synkende antall passasjerer

Det er kun to måneder siden den forrige regjeringen avviklet de nasjonale koronatiltakene.

Kompensasjonen til kollektivselskapene varer fram til 1. januar, og ble ikke vedtatt forlenget verken i Solberg-regjeringens siste statsbudsjett, eller i Støre-regjeringens forslag til endringer i statsbudsjettet.

Denne uken forhandler regjeringspartiene med SV for å sikre flertall i Stortinget for det nye statsbudsjettet.

Da de nasjonale tiltakene ble avviklet, var antall passasjerer hos Ruter på 70 prosent av nivået før pandemien.

De siste to ukene har antall passasjerer sunket til 78 prosent fra en topp på 81 prosent.

Det er på et nivå som gjør at Ruter flere ganger har varslet at det kan bli store endringer i tilbudet i løpet av neste år. Før jul skal 2022-budsjettet vedtas, og det skal inngås kontrakter med selskapene som kjører buss, trikk og T-bane.

– Krevende å si hva som er ny normal

– Det er krevende å vite hva som er den nye normalen. Det er åpenbart at noen av de varige endringene i folks reisemønstre ikke skal kompenseres, blant annet at folk i mye større grad bruker hjemmekontor. Når folk sitter hjemme to dager i uka, oppstår et mindre behov for transport. Det kan vi ikke kompensere, sier Nygård.

– Selskapene har et ønske om å få litt tid til å skjønne hva den nye normalen er. Det er ikke lenge siden samfunnet åpnet opp?

– Nei da. Regjeringen har styrket fylkeskommunenes økonomi med én milliard. Fylkeskommunene har et selvstendig ansvar for å prioritere innenfor sine rammer. De kan selvfølgelig velge å kompensere innenfor sine rammer.

– Ruter bør krysse fingrene for SV?

– Jeg tipper at de følger godt med på det som skjer i Stortinget. Ruter er eid av Oslo kommune, og jeg tipper at Oslo kommune har en strategi for å håndtere dette.

– Veldig passiv og tilbakelent

Det er 17. desember som er skjebnedatoen for Ruter. Da avholdes styremøtet hvor neste års budsjett vedtas. Selskapet har selv påpekt at de trenger 540 millioner kroner.

Politikere fra en rekke partier har vært ute i mediene og krevd forlenget støtte til Ruter.

Oslo Venstres Marit Vea har sagt at hun forutsetter statlig garanti for å unngå kutt i tilbudet.

SV, som er i budsjettforhandlinger med regjeringen, krever 500 millioner nasjonalt.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er «åpenbart bekymret».

Kommentarer til denne saken