Gå til sidens hovedinnhold

Den store elsparkesykkel-bløffen

To og et halvt år på overtid går det spinnville eventyret for elsparkesykkelselskapene i Oslo mot slutten. Byrådet burde i midlertid gått enda lenger.

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Våren 2019 var det 5000 elsparkesykler i Oslo. Så har skrapet tatt over byen. Nå er det rundt 25 000 av dem, kanskje enda flere.

Alle sier de kjører ansvarlig, men daglig ser jeg dem som «shopper» mellom å kjøre på fortauet, sykkel- og bilveien. Sikksakk, alt ettersom hva som er raskest.

Et «woops» er alt du får om noen sneier borti deg.

I Oslo sentrum må gående vike, noen ganger også på fortauet. Sist helg ble jeg plinget vekk av en som kom i fart og ikke visste hvordan hun skulle stoppe.

Bevares, jeg skjønner også at de kjekke å komme seg rundt med, men søren så plagsomme de er. Selv har jeg aldri kjørt en, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre.

Les også

«Når ingen ser på, bruker jeg den overalt»

Ingen tror de kommer til å gå trynet

Nå går endelig elsparkesykkel-kaoset mot slutten. Torsdag vedtok Stortinget å overføre makten til å regulere utleie til kommunene. Senterpartiet, Ap og SV stemte også for å klassifisere syklene som kjøretøy, så de ikke lenger kan kjøre på fortau, men det var det ikke flertall for.

Les også

Har tauet inn elsparkesykler for drøyt 2 millioner kroner

Byrådet vil ha et tak på 8000 elsparkesykler i hovedstaden og stenge for utleie mellom 01-05. Det er fornuftig, men reglene gjelder ikke før tidligst i august. Hvis covid-smitten i Oslo forblir lav i sommer vil utesteder holde åpent lenger enn i dag.

Det betyr at i stedet for å sjangle hjem fra byen vil mange hive seg på elsparkesykkelen, med en hånd på styret og nattmat i den andre. Det er ingen som tror de kommer til å gå på trynet, men mange kommer til å gjøre det.

Skadelegevakten oppgir at halvparten av ulykkene skjer i alkoholrus. Sist helg behandlet de 33 skadde. Holder dette nivået seg anslår legevakten at flere hundre unge personer kommer til å bli skadet, eller skade andre i løpet av sommeren. Det er katastrofalt.

Les også

Suzanne vil aldri bruke elsparkesykkel igjen: – Knakk beinet rett av

En velsignelse for gående

Norges Voi-sjef Christina Moe Gjerde kaller taket på 8000 en katastrofe for brukerne. Nice try, but no. Det er alltid surt når noen skrur musikken ned og lyset på, og avslutter festen. Dette er en velsignelse for gående som i altfor lang er blitt behandlet som kjegler på oppkjøring.

Selskapene er ikke alene skyld i røra. De har uttrykt at de vil samarbeide med kommunen, men samtidig utnyttet maks at Oslo ikke har kunnet regulere. Jeg kan ikke klandre dem – tech skal tjene penger globalt, langt unna der ideene blir unnfanget, og kjenner markedene de går inn i utmerket. Fortau-aktivist Stein Leikanger har unektelig et poeng når han sier at elsparkesykler andre hovedsteder har regulert vekk er blitt satt ut i Oslo.

For det er ingen grunn til at lille Oslo, klemt mellom fjorden og marka, skal ha flest elsparkesykler per innbygger i hele Europa.

Hadde selskapene i midlertid opptrådt fornuftig og faset inn syklene gradvis, noe de sa i 2019 at de ville gjøre, hadde konseptet vært mer spiselig enn det er nå.

Les også

Legevakten i Oslo: Innfør promillegrense på elsparkesykkel

Tvilsom miljøgevinst

Elsparkesykkel-invasjonen skjøt fart samtidig som Norge gikk i lockdown 12. mars i fjor. En og to meters avstand ble den nye hverdagen, og elsparkesykkelen var et bedre alternativ enn å kjøre kollektivt.

Selv klarer jeg ikke la være å tenke på hvor mange sett hender som har gravd seg inn i gummien på styret etter hverandre, uten at syklene blir rengjort.

Snart er uansett smitteargumentet historie. Dessuten er miljøgevinsten tvilsom.

Byrådet burde gått enda lenger

SINTEF har utviklet en kalkulator som gir et pekepinn på hvordan elsparkesykler påvirker transportmønsteret i byen. Alt i alt erstatter elsparkesykler ikke bilen, men sykkel, kollektiv og gange. Å gå er som kjent ikke forurensende.

Selv om levetiden på batteriene er blitt bedre - det skal selskapene ha - kan det virke som miljøargumentet er hentet fra USA. Amerikanere erstatter oftere bilen med elsparkesykkel, men amerikanske byer er et annet samfunn, med dårligere kollektivtilbud og større avstander. I Oslo er det ikke sånn.

Derfor burde byrådet gått enda lenger: Steng helt for elsparkesykler innenfor Ring 1. Etablér parkeringsområder ved grensen, og steng dem som parkerer feil ute for en periode. Geofence-teknologien finnes, så dette er en no brainer å få til.

Oslo er en liten by. Det tar 17 minutter å gå fra Majorstuen til Grønland. Elsparkesyklene trengs ikke her, men 8000 er tross alt bedre enn 25 000.

Delta i Oslodebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Skriv til fawad@ao.no

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Kommentarer til denne saken