– Vi har stor forståelse for at de som skal reise med båtene blir frustrerte, sier Ruters pressevakt, Knut-Martin Løken.

På starten av året skrev Avisa Oslo om det som skulle være Oslo-fergenes siste dag på fjorden. Da skulle de nye elektriske fergene, som for øvrig er hybridbåter, med større kapasitet ta over.

Overgangen har vært langt fra knirkefri.

I midten av april kunne AO melde at lange køer, lite kapasitet og travle morgener preget situasjonen for passasjerene av fergene den siste tiden. Ruter ga da tydelig beskjed om at dette skulle ta slutt.

LES OGSÅ: Derfor har det vært trøbbel med de nye elektriske fergene

Mangler mannskap

Fredag morgen var ingen av elfergene i drift. Ifølge Ruters pressevakt, Knut-Martin Løken, fungerer båtene som de skal, men det er ikke mannskap tilgjengelig.

– Det er ikke tekniske problemer med de to nye øybåtene som er i drift. Årsaken til at de ligger til kai nå er at det dessverre er sykdom og mannskapsmangel. Dette er noe operatøren, Boreal, jobber hardt med å løse, sier Løken.

Mannskapet på elfergene er ansatt i Boreal, opplyser pressevakten.

Daglig leder Steinar Mathisen i Boreal Sjø bekrefter fredag ettermiddag at det på grunn av sykdom blant mannskapet er reservefartøyet, «Oslo VIII», som går i ruten.

– Vi jobber på spreng med å forsterke vår mannskapspool, blant annet ved å dra synergier fra andre områder vi drifter i landet. Det jobbes nå med en plan for å fase inn dette, sier Mathisen.

(Les resten av tilsvaret fra Boreal lenger ned i saken)

To av fire godkjent til drift

Før påsken lå en av de nye elfergene, Oslofjord II, til kai fordi den enda ikke var godkjent for drift med passasjerer.

– Er alle de nye elfergene nå godkjent til drift?

– To båter er godkjente og klare for drift. Den tredje skal være klar for seiling med passasjerer om noen dager. Båt nummer fire har kommet til Oslo, og er i prosess med klargjøring og siste godkjenning av sjøfartsmyndighetene, sier Løken til AO.

På spørsmål om Ruter er bekymret for at elfergene vil holde ut sommersesongen, er imidlertid kollektivselskapet selvsikre:

– Ruter er ikke bekymret for det tekniske med disse båtene, og det er ikke noe som tyder på at det er tekniske feil med båtene, sier Løken.

Han poengterer at de likevel har stor forståelse for at de som skal reise med båtene blir frustrerte.

– Dette er en situasjon ingen ønsker, men det handler som nevnt om mannskapsmangel på grunn av sykdom hos Boreal. Fremover vil selskapet hente ansatte fra andre steder i Boreal for å være bedre forberedt. Dette vil starte snarlig, sier Løken.

– Opererer elfergene både på strøm og diesel?

– De nye elbåtene kjøres på elektrisitet. I en overgangsperiode brukes også Oslo VIII (den gamle øybåten), denne drives på HVO/biodiesel. Jeg vet ikke hvordan fordelingen her er, men planen er jo selvsagt at bare elektriske båter skal brukes i drift.

– Beklager på det sterkeste

I en e-post til AO skriver daglig leder Steinar Mathisen i Boreal Sjø at de i løpet av «kort tid har gjennomført en omfattende byggeprosess gjennom en pandemi.

– Vi har klart å få levert fire nye elektriske fartøy til Indre Oslofjord med mindre forsinkelser. Det gjenstår fortsatt det femte og siste fartøyet som skal overtas om kort tid. Alle de nye fartøyene skal gjennom komplekse rutiner for å klargjøres for rutetrafikk, og pandemien har forskjøvet klargjørings- og testkjøringstiden vår.

Videre skriver han, som kjent, at to nye elektriske fartøyer foreløpig er tatt i bruk i sambandet, men at det med klargjøring frem mot sommeren fortsatt kan forekomme at reservebåten benyttes i ruten.

– Det tredje fartøyet er klart for rutedrift i løpet av kort tid. Fartøy nummer fire gjennomgår nå sertifisering, klargjøring og testing i Oslo. «Oslofjord V» som er det siste fartøyet, nærmer seg levering fra verft.

Han legger til:

– Vi beklager på det sterkeste at det er noen utfordringer i startfasen, og ser fram til å få satt alle fartøyene i rutetrafikk så snart som mulig.

Øyfergene går fra Rådhus Brygge 4 til Hovedøya, Bleikøya, Gressholmen, Lindøya, Nakkholmen og Langøyene.

LES OGSÅ:

Hilde flyttet ut av Oslo og Kåre flyttet inn: – By og land-konflikten må vi bli ferdig med