Gå til sidens hovedinnhold

Bymiljøetaten om oppryddingsaksjonen: – Dette er den nye normalen

Over 300 elsparkesykler ble tauet inn av Oslo kommune i forrige uke. Nå ber Bymiljøetaten brukerne om å tenke seg om før de parkerer.

365 inntauede elsparkesykler, 300 av dem i løpet av helga, er status mandagen etter den første skikkelige sommerhelga i Oslo.

For utleieselskapene ble det blåmandag den siste dagen i mai. De over 350 inntauede sparkesyklene utgjør godt over en halv million kroner i gebyr til utleieselskapene.

Med et gebyr på 1.590 kroner per sparkesykler blir den totale regningen i forrige uke på 580.000 kroner.

Tauet og ryddet

Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten, forteller at det kunne blitt langt dyrere for selskapene.

– I helgen ble det tauet inn rundt 300 elsparkesykler, men det ble flyttet på 400 stykk. Vi vil jo helst ikke ta de med til inntauingssentralen på Ulven, men i helga så vi hvor stort problem det har blitt når mange tar sparkesyklene til samme sted. Nå er det ikke lenger et estetisk irritasjonsmoment, nå er det et reelt problem for fremkommeligheten, sier han.

Travleste uken siden april

Den siste uken ble den travleste for Bymiljøetatens bybetjenter siden 19. april, da de etter et vedtak i bystyret kunne begynne å taue inn feilparkerte elsparkesykler.

De foregående ukene har det blitt flyttet på mellom 100 og 400 sparkesykler, men aldri har det blitt tauet inn så mange som i forrige uke.

Les også

Her bryter han seg inn i sparkesykkelbutikken

Det gode været gjorde at etaten måtte rykke ut til flere steder i sentrum og med bistand fra Falck ble det fjernet mange sparkesykler fra både Tjuvholmen og Bjørvika/Sørenga.

Kongsteien sier han tror dette vil være nødvendig flere ganger i sommer.

– Dette er ikke en aksjon fra vår side, men den nye normalen. Vårt ønske og mål er å taue inn færreste mulig, vi ønsker at bransjen selv rydder. Vi så i helga at de responderte fort og hadde kjapt ute ryddeteam, så sånn sett er dette ytterligere insentiv til utleierne til å bemanne opp og rydde raskere unna, sier han.

Slik så det ut da Avisa Oslo tok turen til Ulven mandag formiddag.

Blir flere

I begynnelsen på juni er det anslått at det er rundt 25.000 elsparkesykler fra flere forskjellige selskaper plassert ut i hele byen. I løpet av sommeren vil antallet trolig øke til 30.000.

Voi opplyste fredag at de i løpet av dagen hadde hatt 50.000 turer. I løpet av helga økte det ytterligere.

Norgessjef i Voi, Christina Moe Gjerde, skrev da i en e-post til Avisa Oslo at elsparkesykler er blitt et foretrukket transportmiddel.

– Men vi liker ikke at det blir parkeringskaos, og det er et skrikende behov for tilrettelegging av arealer og infrastruktur for både sykler og elsparkesykler, sa hun.

Alle må ta ansvar

Etter helgens kaos håper Richard Kongsteien at også brukerne vil ta et større ansvar for å sikre fremkommeligheten.

– Bymiljøetaten løser ikke problemet alene, men sammen med bransjen og brukerne så kan vi unngå forhold som i helga. Kanskje man kan sette fra seg elsparkesykkelen på Oslo S og gå den siste strekningen ut på Sørenga eller til Bjørvika, når man vet det er mange andre som tar sparkesykkelen helt ut, sier han.

Les også

Oslo kommune hjalp leietakerne inn i det ulovlige bygget: – Vi tar denne saken på alvor

Les også

Selge bolig? Da bør du finne fram fargene!

Kommentarer til denne saken