Gå til sidens hovedinnhold

Bolt foreslår maksimalt 3000 elsparkesykler per aktør

I et åpent brev til byråd Lan Marie Berg (MDG) forslår Bolt en grense på hvor mange elsparkesykler hver enkelt distributør kan sette ut i byen. Det gleder byråden.

«Bolt deler med mange en bekymring om at Oslo vil bli oversvømt av elsparkesykler denne sommeren. Det er allerede for mange ute i gatene, og med ryktene om både flere aktører og at de største selskapene vil øke flåtene sine ytterligere, er utsiktene mørke. Det er svært uheldig.»

Slik lyder starten på det åpne brevet til byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) fra elsparkesykkelaktøren Bolt som ble sendt i forrige uke.

Les også

Bymiljøetaten om oppryddingsaksjonen: – Dette er den nye normalen

Bolt hevder at de driver en av byens minste flåter med vilje «både fordi det på kort sikt er bedre for Oslos innbyggere, men også fordi det på lang sikt gir mening for oss kommersielt».

– Erfaringene fra de over hundre byene Bolt har elsparkesykler til stede forteller oss at det er viktig å drive virksomheten i samarbeid med både innbyggere og myndigheter; slik er ikke utviklingen i Oslo for øyeblikket, heter det i brevet.

Bolt fremmer følgende forslag for samferdselsbyråden:

  • Alle selskapene påstår at de tar ansvar. Det vil derfor være på sin plass at du henviser til denne påstanden og ber oss oppføre oss deretter. Et ansvarlig selskap vil ikke, gitt dagens omstendigheter, operere med mer enn 3.000 elsparkesykler i Oslo, og dette kan være din uttrykte forventning til oss alle.
  • Du kan også understreke viktigheten av at vi oppfører oss ansvarlig, ved å gjøre det tydelig at en beviselig god oppførsel, vilje til å opptre ansvarlig i Oslo, og evne til å ta hensyn til omstendigheter når man dimensjonerer flåten sin, vil være et av utvalgskriteriene når kommunen senere skal bestemme hvem som skal få lov til å drifte elsparkesykler i Oslo.

Brevet er signert Jose Rei som er Country Manager i Norge og David Mothander som har tittelen Bolt Nordic Public Policy.

De mener reglene vil gjøre utheve hvilke selskaper som «faktisk utvikler en tjeneste til det beste for innbyggerne i Oslo», «som er villige til å sette handling bak ord» og at det muligens kan føre til en «hurtig løsning på det nært forestående kaoset».

Berg: – 20.000 elsparkesykler skaper store utfordringer

Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg stiller seg positiv til forslaget om å regulere antallet elskparesykler i byrommet:

– Jeg er glad for at elsparkesykkelaktører imøtekommer løsninger som kan regulere markedet. Rundt 20.000 elsparkesykler i Oslos gater skaper store utfordringer, spesielt for dem som har nedsatt funksjonsevne. Utleieaktørene, som har plassert ut kjøretøy på kommunal grunn som brukes av fellesskapet, har ansvar for å sørge for ryddige og fremkommelige byrom. Nå kommer det endelig en hjemmel for regulering av markedet som vi har etterspurt lenge.

Byrådet kan ikke svare på når en slik regulering kan komme, men svarer at de arbeider med å få det på plass.

– I Oslo har vi hele tiden vært tydelige på at vi ønsker muligheten til å regulere antallet kjøretøy, og sterkere virkemidler for å sikre ryddige og fremkommelige byrom. Vi jobber nå på spreng for å få på plass en regulering i Oslo så snart det er mulig.

Les også

1 av 4 vil ha forbud mot disse

Les også

Frykter elsparkesykkel-kaos i sommer

Les også

Fra i dag får du bot for dette

Kommentarer til denne saken