Gå til sidens hovedinnhold

Blinde Isabel: – Forventer et større kutt

Antall elsparkesykler i Oslo har gått kraftig ned – men kampen er ikke over ennå, ifølge flere osloboere.

I sommer fortalte blinde Isabel Engan (31) om hvordan livet ble snudd på hodet i takt med at antall elsparkesykler i hovedstaden økte.

Den faste spaserturen sammen med førerhunden Rufus ble omgjort til en fryktinngytende runde.

– Det er blitt kjempeskummelt. Ingen skal føle seg utrygg når de er ute og går, men det gjør i hvert fall jeg, fortalte hun til Avisa Oslo da.

Etter flere nestenulykker og ulykker, er hun nå fornøyd med at antall elsparkesykler i byen har gått kraftig ned.

Byrådet strammet inn antall elsparkesykler til 8.000, fordelt på fire soner. Den nye forskriften trådte i kraft 10. september i år.

Les også

Flere innbyggere vil skrote de nye elsparkesykkelreglene: – Nå er det ingen her lenger

– Forventer større kutt

– Det kom ikke en dag for seint, og jeg er kjempefornøyd. Men jeg forventer at de kutter ytterligere, sier hun til Avisa Oslo nå.

For selv om det er færre av syklene, kommer hun fremdeles i skremmende situasjoner.

– Jeg er mye mindre redd nå enn det jeg var. Men det har vært så mange opplevelser som jeg og andre har hatt, at redselen fortsatt sitter godt i.

Hun forteller at hun forstår at det er fint å komme seg raskt fram, men mener fortsatt at antallet 8.000 er for mye.

– Det er ingen strekning i Oslo hvor man bare kommer seg rundt med elsparkesykkel. Jeg skjønner at man kommer seg raskere fram, og at det er gøy. Men man trenger det ikke. Vi har bysykler og et veldig godt kollektivtilbud, og mange andre måter å komme seg frem på.

Et håp

Sverre Fuglerud er seksjonsleder for samfunnskontakt i Blindeforbundet. Selv har han 1 prosent syn, og har flere ganger fått merke elsparkesyklenes inntog i hovedstaden på kroppen.

– Jeg er veldig glad for endringen, at antall sykler er færre enn før. Men selv om antallet har gått ned, så er det fortsatt et problem at det stadig står sykler i veien, akkurat der man skal gå. Jeg snubler fortsatt i disse syklene, forteller han til Avisa Oslo.

Elsparkesyklene har også forandret hverdagen hans på andre måter.

– Jeg må legge inn mer tid når jeg skal gå til bussen enn før, fordi jeg må tilpasse farten på grunn av disse hindringene.

Han og Blindeforbundet har ett håp, forteller han:

– Det bør komme på plass en regulering som gjør at det ikke blir kjørt eller parkert elsparkesykler i gangareal og på fortau. Det må være egnede parkeringsområder, samme hvor mange sykler som er i byen, forteller han.

Han fortsetter:

– At folk kjører fort forbi, sneier eller treffer deg, vil fortsatt skje, selv om det skjer sjeldnere. De syklene som tåler vintersesongen er mer robuste og tyngre doninger. Om man da først er uheldig, vil konsekvensene bli større.

– Krigen er ikke vunnet

Hallvard Müller har lenge engasjert seg mot elsparkesyklene, som styremedlem i Den norske fotgjengerforeningen.

Han beskriver «en momentan forbedring» etter at den nye forskriften trådte i kraft.

– Det var som natt og dag. Det var en periode hvor man kunne gå på fortauet uten å være redd for å bli påkjørt forfra eller bakfra. Men like fullt ligger elsparkesykler henslengt rundt omkring, og det kjøres på fortauet, forteller han til Avisa Oslo.


I likhet med Fuglerud, er han ikke fornøyd før syklene fjernes fra gangareal.

– Jeg syns fremdeles det er besynderlig at de kjøres og parkeres på fortauet. Dette har ikke endret seg, og det blir ikke borte før det blir et forbud mot å kjøre og parkere på fortauene.

– Vi vant et slag med forskriften som har blitt innført. Men krigen er ikke vunnet. Det må til en ordentlig lovendring først, avslutter han.

Les også

Blinde Isabel fortviler: – Virker som at noen må dø før noe gjøres

Les også

Færre elsparkesykler i gatene – stor nedgang i skader

Les også

Ny aktør slår seg sammen med Voi – først nå blir antall elsparkesykler 8.000

Kommentarer til denne saken