Gå til sidens hovedinnhold

Bli med inn i tunnelen under Middelalderparken

AO fikk være med inn i den nye tunnelen under Middelalderparken, starten på Follobanen mot Ski. Video: Werner Juvik

I flere år har de gravd under Middelalderparken. Bli med ned under bakken – og inn i Oslos nyeste jernbaneprosjekt. Se video øverst i saken!

For abonnenter

– Det gleder jeg meg til. Da skal vi ha fest, uansett. Punktum. Da setter vi oss med to meter avstand, forteller Eivind Aslaksen Hamre, prosjektsjef for innføringen av nye spor til Oslo S på Follobaneprosjektet, til Avisa Oslo.

Han gliser bredt når han tenker på hva som skal skje 9. august.

Da åpner tunnelen under Middelalderparken og den splitter nye Kongshavntunnelen som skal lede Østfoldbanen inn til Oslo S sørfra.

Og i enden av tunnelen under Middelalderparken ligger to nye tunnelløp på to mil hver. De har navnet Blixtunnelen, og går strake veien fra bunnen av Ekebergåsen og til Langhus utenfor Ski.

Blixtunnelen er kjernen av Follobanen, Norges største samferdselsprosjekt. Men uten de kompliserte strukturene under Middelalderparken og inn til Oslo S, hadde det ikke vært stort behov for selve tunnelen.

Det er veldig anleggsteknisk komplisert å få til den sammenkoblinga, som vi starter med etter sommeren, sier Hamre.

Her er det sju spor i bredden, som tar imot togene som kommer sørfra, og som blir portalen for all togtrafikk ut av Oslo i sørlig retning.

– Det å være her, gir en vinkel til Oslo S og Oslo sentrum ikke mange vanlige folk får se?

– Nei, det er kun de som jobber her som får se det her, og inne i kulverten. Det vil kun være tilgjengelig fram til 9. august. Når togene begynner å gå der, vil det være veldig mye mer restriktivt. Det er ikke så man titter ut av togkupeen og tenker «Jøss, dette er en fin tunnel», sier en kry og rimelig stolt prosjektsjef.

Skjult for allmennheten

Fullt hvor omfattende det er, kan til tider være vanskelig å forstå. Det hele skjer under bakken, og en anleggsplass er av naturlige grunner avskjermet og avstengt fra Oslo-befolkningen.

Et ekstra moment er at mye av arbeidet har skjedd mens det har gått ordinær togtrafikk til Oslo S. Kun i enkelte perioder, som sommeren og påsken, har det vært helt avstengt.

Grunnforholdene har også vært utfordrende.

– Det som er krevende her inne på Oslo S er at man har en fullt operativ jernbanestasjon. Alle linjene går ut som en slags edderkopp, og vi skal knytte oss til alle de ulike grensesnittene. Det legges ned veldig mye energi for at det vi gjør ikke får konsekvenser for andre deler av stasjonen, sier prosjektdirektør Per David Borenstein.

Enorm tunnelhall

Inne i den enorme hallen, som tunnelen egentlig er, med trikken i Bispegata susende forbi rett over hodet, kan Hamre peke på de ulike sporene og tunnelene som fører videre inn i Ekebergåsen på hver sin kant.

Han peker mot de to tunnelløpene i Blixtunnelen, som går hele veien til Ski.

– Hvis du vil, kan du gå tørrskodd hele veien til Ski. Hvis du får lov av oss, da. Det er ikke bare å tusle gjennom, sier Hamre.

– Får jeg lov?

– Nei, sier Hamre med et glis, men likevel med en undertone av seriøsitet. Her skal togene fyke forbi etter hvert. All ferdsel i jernbanesporet er strengt forbudt.

Åpner opp park

Når tunnelen står ferdig, vil Middelalderparken få dobbelt så stort areal som den har i dag. Anleggsmaskinene vil forsvinne på begge sider av Bispegata, og betong og grus blir erstattet med et grøntområde. Opparbeidelsen av parken skjer i samarbeid med Riksantikvaren og Bymiljøetaten.

SE VIDEO: Slik blir det å kjøre Follobanen

Tidenes største norske arkeologiske utgraving har skjedd i forbindelse med utbyggingen, godt hjulpet av Norsk institutt for kulturminneforskning.

– Det kommer til å bli et utrolig flott område, som vil binde sammen Gamlebyen og Vannspeilet, sier Hamre.

Vannspeilet i Middelalderparken er en påminnelse om gamle tiders sjølinje i Oslo. Helt opp hit gikk fjorden da Oslo ble grunnlagt for rundt tusen år siden.

Kommentarer til denne saken