Gå til sidens hovedinnhold

Ber Venstre og Frp stanse «betong- og stålpartiene» i byrådet: – Nå har vi muligheten

Byrådspartiene trenger hjelp fra andre partier hvis Bane Nors planer i Brynsbakken-saken skal godkjennes i bystyret onsdag. Høyres Eirik Lae Solberg ber nå om at denne hjelpen ikke kommer fra Frp eller Venstre.

– Jeg håper og tror at Frp-slagordet «partiet for folk flest» også gjelder på østkanten, sier bystyrepolitikeren til Avisa Oslo.

Saken han omtaler er Bane Nors Brynsbakken-prosjekt. Jernbaneselskapet ønsker å bygge to nye spor i området mellom Vålerenga og Kværnerdalen, og på den måten forbedre togkapasiteten i hele Oslo.

Samtidig får en rekke faktorer lokalbefolkning til å rase. Dette er tre av dem:

  • Nabolaget Hylla står i veien for prosjektet og blir nødt til å rives om Bane NOR får viljen sin.
  • Bane NOR har ikke utredet alternative løsninger med lokk, slik både Vålerenga Vel og Byantikvaren har bedt om.
  • Vålerenga Vel mener det er
  • Lokalbefolkning og aksjonister frykter mer støy i området – til tross for lovnader fra Bane NOR om at det ikke blir mer støy enn tidligere når utbyggingen er ferdig.

Les også

Høyre vil sende tilbake betent Bane Nor-sak: – Håper man tar til vettet her

Vil ikke sende tilbake forslaget

Byrådspartiene vil på sin side ikke forsinke Bane NOR.

Daværende byråd for byutvikling Arild Hermstad (MDG) beskrev i februar Brynsbakken som et nøkkelprosjekt for å få flere togavganger i Oslo og hele østlandsområdet, og samtidig forhindre forsinkelser.

«Dessverre er det i denne saken ikke mulig med en utsettelse, ettersom Bane NOR oppgir at det kritisk å få vedtatt denne reguleringen nå», het det i byrådspartienes merknader til saken i forbindelse med byutviklingsutvalgets behandling av saken i forrige uke.

Der fikk de støtte fra Venstre. Dermed var Høyre, Rødt og Danny Chaudhry i mindretall med sitt ønske om å sende tilbake Bane Nors forslag.

Les også

Byrådet sier ja til omstridt jernbaneprosjekt

– Risikerer å miste et veldig flott nærmiljø

Høyre-politiker Eirik Lae Solberg håper at dette ikke gjentar seg under onsdagens møte i bystyret, som blir avgjørende for om Bane Nors planer vedtas eller ei.

– Vi risikerer å miste et veldig flott nærmiljø på Vålerenga, som fremtidige generasjoner kommer til å sette pris på at vi tar vare på nå, understreker Lae Solberg overfor Avisa Oslo.

Ifølge den rutinerte bystyrepolitikeren Lae Solberg har Oslos borgerlige partier en stolt tradisjon med tanke på å ta vare på verneverdige boområder.

Han trekker fram Kampen og Rodeløkka som eksempler på dette.

– Nå har vi muligheten til å hindre stål- og betongpartiene i bystyret i å tvinge gjennom dette prosjektet, sier Eirik Lae Solberg til Avisa Oslo.

Ikke fattet noen endelig avgjørelse

Byutviklingspolitiker Haakon Riekeles fører saken for Oslo Venstre.

Han sier seg enig i at det er viktig å ta vare på verneverdig bebyggelse, og opplyser at Oslo Venstre jobber febrilsk med å finne måter å ta vare på bomiljøet på Hylla på en best mulig måte.

– For oss er det absolutt en høy prioritet å ta vare på bomiljøet på en samlet måte, og ikke i form av tomme hus, slik Bane NOR har foreslått, sier Riekeles til Avisa Oslo.

Hans parti hadde tidlig tirsdag ettermiddag ikke falt ned på noen endelig konklusjon i saken.

– Nei, vi jobber fortsatt med å se på alternativene og på hvordan innspillene fra blant annet Vålerenga Vel kan håndteres. I utvalget var det flertall for tre punkter om utredning av lokk over de nordlige sporene for å skjerme Vålerenga-parken og bebyggelsen, presiserer Haakon Riekeles.

Gruppeleder Camilla Wilhelmsen i Frp sier at hennes parti ikke har kommet med noen endelig konklusjon i starten. Det gjør de først i morgen.

Advarer mot kjempeforsinkelse

Bane NOR har vært tydelige på at en tilbakesending av saken vil medføre en fire år lang forsinkelse i prosjektet. Dette ettersom de må rekke å få ferdig Brynsbakken innen innføring av nytt signalsystem. Signalsystemet innføres først i 2026.

Bane NOR har imidlertid fastholdt at prosjektet må stå klart innen påsken 2025.

Da Avisa Oslo snakket med Lae Solberg, fikk han spørsmål om hva han tenkte om konsekvensene Bane NOR viser til ved en tilbakesendelse av saken.

– Jeg har vanskelig for å tro at Bane NOR har satt seg selv i en situasjon der de har så dårlig tid at de ikke kan leve med at Oslo kommune behandler saken på en forsvarlig måte, lød svaret fra Eirik Lae Solberg.

Høyre-politikeren understreket også sitt håp om at Oslo Venstre og Frp ikke tok til takke med en overfladisk lokk-utredning.

– Vi ønsker en så grundig utredning som det er mulig å få til, sier imidlertid Venstres Haakon Riekeles til Avisa Oslo.

Les også

Detaljene som gir Hege og aksjonistene håp om å redde nabolaget: – Endrer situasjonen fullstendig

Kommentarer til denne saken