Gå til sidens hovedinnhold

Ber byrådet permanent stenge denne veien for biler

FAU ved Ruseløkka skole er bekymret for kombinasjonen biler og skolegård når den flunkende nye skolen åpner til høsten. De får støtte fra Venstre, som etterspør fortgang fra byrådet.

– Som foreldre tenker vi at skolegården blir veldig mye sikrere uten bilvei. I første omgang bør den midlertidige stengningen utvides, slik at man kan finne en permanent løsning for Ruseløkkveien uten biltrafikk.

Det sier FAU-leder Sigrid Moldestad til Avisa Oslo.

Hun står et kort steinkast unna nye Ruseløkka skole – et 10.300 kvadratmeter stort og seks etasjer høyt prestisjeprosjekt, som byrådet stolt viste fram da de la fram revidert budsjett for Oslo.

Vil stenge veien

Når skolen skal åpne etter sommeren, kommer den til å ha en øvre og en nedre skolegård. Den nedre ligger rett ved et nå avstengt strekk av Ruseløkkveien. Et gult skilt viser imidlertid at det forandrer seg den 31. juli.

Dermed kan mange av de 690 elevene på barne- og ungdomsskolen ende opp med å ha friminutt rett ved veien. I en åpen skolegård uten noe gjerde. Det samme gjelder når ungene bruker skolegården på fritida.

– Når barn leker, er det fort gjort at en ball plutselig spretter ut i veien. Kanskje leker de sisten, og da er det ikke så naturlig å stoppe opp og se seg for. Med en åpen skolegård blir det veldig lett å springe rett ut i veien, sier Moldestad om hva hun frykter skal skje.

Trekker fram tryggheten

FAU-lederen har med seg Venstre-politikerne Odd Einar Dørum og Tore Wilken Nitter Walaker. Begge støtter budskapet fra Moldestad, samtidig som de etterlyser handling fra byrådet.

– Når du først har en skole og en skolegård, og når Oslo nå har en politikk om å skape trygghet i skolene, må det bety noe, understreker Dørum.

Han mener også at byrådet her har en mulighet til å kunne skape en fotgjenger- og syklistvennlig passasje, som strekker seg fra Nationaltheatret, gjennom Vikaterrassen og helt ned til Aker Brygge.

Har fremmet forslag

Derfor har Venstre har fremmet et forslag i byutviklingsutvalget om å stenge veien, men byrådet har ikke kommet med noen uttalelse til saken.

Dermed står saken i skrivende stund stille.

– Det ville vært fint om det svaret kom snart. Det fortjener elevene som skal begynne på en ny skole til høsten, understreker Dørum.

– Dette er en enkel og hyggelig sak, som ikke vil ta så mye av byrådens oppmerksomhet, men som vil bety mye sikre elevene, skyter Frogner Venstre-representanten Walaker inn.

FAU-leder Moldestad erfarer at gata forbi skolen pleide å være tungt trafikkert før Vikaterrassen ble gjort om til gangvei, og Løkkeveien ble stengt som et prøveprosjekt.

– Slik det er nå med Løkkeveien stengt for gjennomgangstrafikk, har Ruseløkkveien en liten trafikal verdi. Men dersom trafikken skulle komme tilbake i Løkkeveien blir det enda viktigere at Ruseløkkveien forblir stengt så ikke skolen ender opp med trafikerte veier på alle sider, sier Sigrid Moldestad til Avisa Oslo.

Avisa Oslo henvendte seg mandag til byrådsavdeling for byutvikling, som videresendte henvendelsen til byrådsavdeling for miljø- og samferdsel. Henvendelsen er ikke besvart.

Les også

Denne veien er sperret for trafikk. Det ser bare ikke slik ut

Les også

Suzanne vil aldri bruke elsparkesykkel igjen: – Knakk beinet rett av

Les også

Knallhardt ut mot byrådets tiltak: – Katastrofe for dem som bruker elsparkesykkel

Kommentarer til denne saken