Gå til sidens hovedinnhold

BBC: Dra til Frognerparken

– Kjempefint å få oppmerksomhet i en tid som dette, sier lederen for Vigeland-museet.

«Monolitten er et stolt symbol for nordmenn», skriver blant annet den britiske kringkasteren BBC til sine lesere i omtalen av Frognerparken i Oslo.

Mediehuset, som når ut til flere millioner verden rundt, trekker frem parken som noe av den beste utendørskunsten man kan se.

Publisiteten tas naturligvis godt imot av lederen for Vigeland-museet, Jarle Strømodden.

– Det er kjempefint å få oppmerksomhet, men kanskje spesielt fint i en tid der bevegelsesfriheten er veldig begrenset. Nå blir vi holdt fremme i folks bevissthet, og det er en påminnelse om at «der har vi vært, eller dit skal vi», sier Strømodden til Avisa Oslo.

Flere britiske turister?

Det er langt fra første gang Frognerparken har fått internasjonal oppmerksomhet. Vanligvis opplever parken mest besøk av turister fra andre steder enn Storbritannia. Det kommer særlig mange besøkende fra Asia og enkelte land i Europa når reiserestriksjonene tillater det.

Kanskje betyr dette en ny strøm britiske turister.

– Når ting begynner å komme inn i en ny stabilitet, vil turister komme til Oslo. Dette viser at vi er her, på lik linje med Ekebergparken, Akershus festning og Folkemuseet, sier Strømodden.

– Det er flott at vi får oppmerksomhet, men det vil også gagne andre, legger han til.

Saken fortsetter under bildet.

– Løfter frem kulturbyen Oslo

Visit Oslo, som jobber for å fremme turismen i Norge, gleder seg også over oppmerksomheten fra BBC.

– Vi er veldig glade for denne omtalen som løfter frem kulturbyen Oslo og urbant friluftsliv. BBC har høy troverdighet og når ut til flere millioner mennesker verden over, også folk her hjemme, sier Sonja L. Birch-Olsen, leder for kommunikasjon og myndighets-/samfunnskontakt.

Birch-Olsen beskriver 2021 som et spennende omstillingsår. Visit Oslo vil legge vekt på det nasjonale markedet og rigge mot det internasjonale markedet igjen.

– Mange nordmenn har et elsk-hat-forhold til Oslo, som gjør markedsføringen mot det nasjonale markedet litt annerledes enn mot utlandet. Vi må øke kunnskapen blant nordmenn om hvilket fantastisk mangfold og innhold byen vår har. Likevel mener vi at det er viktig å holde det internasjonale markedet varmt, og merker at folk ute i verden har opprettholdt interessen for Oslo-historier både via våre egne kanaler, så vel som gjennom mediene og sosiale medier, sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

Oppmerksomhet til tross for pandemi

Tidligere i januar ble Munchmuseet trukket frem av Forbes, et kritikerrost amerikansk tidsskrift, på listen over kunstgallerier man «må oppleve i 2021».

I en artikkel fra 12. januar omtalte Daily Mirror Slottet i Oslo. Det ble kåret til et av de beste kongelige palassene i Europa du kan besøke etter pandemien for å se hvordan kongelige lever.

Les også

Gamle trær har skapt hodebry: – Studert på et veldig detaljert nivå

Kommentarer til denne saken