Det ble klart på en prisutdeling onsdag kveld.
– Dette er helt fantastisk! utbrøt en glad programleder, Maren Wilberg Rostad fra scenen.
Avisa Oslo ble onsdag kveld kåret til «Årets Lyd og Bilde» for videoserien «Singel i Oslo». I dokumentaren utforsker Avisa Oslo-journalisten Maren Wilberg Rostad ulike sider ved singellivet.
Det var påmeldt 130 bidrag til de redaksjonelle prisene for 2022 i Amedia. Det er seks ulike kategorier og Avisa Oslo var finalist i tre av disse, deriblant kategoriene «Årets Lyd og Bilde», «Årets Feature» og «Årets Relasjonsbygger».
– Sår og personlig fortelling
Juryen mener Avisa Oslo og Maren Wilberg Rostads «Singel i Oslo» er en sår og personlig fortelling, full av humor og innrømmelser, gråt og emosjoner.
– Maren gir et unikt innblikk i datingmarkedet. Hun lar oss få treffe enkeltpersoner og eksperter, gir oss kunnskap og innsikt, fortalt på en god og engasjerende måte, som treffer en stor målgruppe, ifølge juryen.
– Glitrende journalistikk
I tillegg er Avisa Oslos sak «Kjendissalongene», skrevet av journalist Karina Torberntsson, kåret til «Årets Feature».
Juryen la vekt på at det er en fortelling som tar oss med bak fasaden til en av hovedstadens hotteste frisørkjeder. Og at det er en sak som avdekker hvordan salongene bruker profilerte kjendiser som markedsførere.
– Kjendisene blir behandlet som æresgjester, får gratis hårbehandling og styling og kvitterer ut med glamorøse bilder og videoer på Instagram. Det de ikke forteller er at frisørene som gir behandlingene ofte er frisører som blir presset til å jobbe uten lønn, uten godtgjørelser når æresgjestene kommer til salongen, heter det i jurybegrunnelsen.
– Det er glitrende journalistikk, og det er drivende og engasjerende presentert, skriver juryen videre.
Juryen har bestått av Stig Finslo, direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, Eivind Fjellstad, kommunikasjonssjef i Fredrikstad kommune, Astrid Dalehaug Norheim, rådgiver hos Senter for undersøkende journalistikk i UiB, Eivor Jerpåsen, redaksjonell utviklingssjef, Tord Selmer-Nedrelid, leder lyd og videoutvikling, og Hallgeir Westrum, kommunikasjonssjef. De tre siste er alle ansatt i Amedia.
Kjendissalongene

Singel i Oslo: Ville ha hjelp til å finne kjærligheten. Prislapp: 18.000 kr

Singel i Oslo: Betalte 7.500 kroner for datingprofil

Maren om singellivet: – Hvorfor går jeg i den samme fella om og om igjen?

Singel i Oslo: Disse Tinder-bildene må du styre unna
