Gå til sidens hovedinnhold

Arrangerer «Grønn fredag» i protest mot «Black Friday»

Den store shoppedagen Black Friday skaper motreaksjoner. – Vi må alle senke forbruket og tenke nytt, sier lederen av DNT Ung.

Flere har kastet seg på trenden med såkalte grønne dager i protest mot salgsfenomenet Black Friday.

Den 26. november arrangerer DNT Ung «Grønn fredag» 14 steder i landet, blant annet på Friluftshuset på Sørenga, skriver de i en pressemelding.

Grønn fredag er et alternativ til den kommende kjøpsfesten, forteller leder av DNT ung, Anna Nes:

– Natur- og klimakrisene medfører at vi alle nå må senke forbruket og tenke nytt. Vi kan alle ta grep og legge om vanene våre for å senke forbruket. Grønn fredag gir alle en gyllen sjanse til å bli med på denne snuoperasjonen.

– Lei kjøpshysteriet

Grønn fredag er en nasjonal byttedag som skal bevisstgjøre folk om klimaavtrykket som settes ved å hele tiden kjøpe nytt, og i stedet oppfordre til langtidsbruk av klær og utstyr, skriver DNT ung.

Nes og DNT ung er lei av kjøpehysteriet og oppfordrer folk til å heller gi brukte klær og utstyr et nytt liv. Derfor er de glade for å kunne invitere til fysiske arrangementer igjen.

– Det er et dilemma at vi som elsker naturen og friluftsliv også er blant dem som forbruker for mye. Mange vil ha nye ski til sesongen, oppdaterte kolleksjoner av klær eller er ikke bevisste nok hvor stort forbruk vi har. Miljøbelastningen blir for stor, mener Nes.

Grønn fredag er for alle og man kan delta uten å ha med noe, og likevel sikre seg friluftskupp til vintersesongen.

Arrangerer bruktmarked

Også tur- og utstyrsbutikken Gevir trosser kjøpefesten og arrangerer gjenbruksmarked på den ellers så svarte fredagen.

– Revir driter nok en gang i fenomenet Black Friday og gjenintroduserer heller vårt faste bruktmarked Brukt Fredag, sammen med POW Norge. Vi regner med at noen kommer til å påpeke at det skrives bruktfredag, men det driter vi egentlig også i, skriver de på sine nettsider.

– Vil bruke 3,3 milliarder

Virkes prognoser anslår at nordmenn vil bruke 3,3 milliarder kroner i norske fysiske butikker og nettbutikker på årets Black Friday, og 16,5 milliarder kroner i løpet av Black Week.

Det er en økning på 25 prosent fra i fjor for Black Friday (26. november), men en nedgang på 8 prosent for Black Week (uke 47). Black Friday blir likevel årets største handledag, skriver Virke i en pressemelding.

– Sammenlignet med normalåret 2019 anslår vi at omsetningen på Black Friday vil bli 11 prosent lavere i år, mens Black Week-omsetningen vil bli 12 prosent høyere.

– Black Friday er tilbake

– Black Friday er tilbake, men den totale omsetningen vil likevel ligge noe lavere enn i 2019. Det skyldes at færre butikker kommer til å avholde Black Friday, og at en del butikker kommer til å spre tilbudene utover i uken, som de gjorde i fjor. Det bidrar til at omsetningen under Black Week fortsatt vil ligge høyt, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Gjenbruk og reparasjon er godt miljøvett

I tillegg til bytte og salg av brukt turutstyr handler Grønn fredag også mye om å reparere det man har av utstyr og klær. Mange av Grønn fredag-arrangementene vil gi mulighet til å reparere utstyr man allerede har, sier Anna Nes.

– Med godt vedlikehold og reparasjon av friluftsutstyr så vil tingene dine vare lenger, og miljøavtrykket blir mindre. Og det er jo ganske tilfredsstillende å kunne beholde favoritt-plaggene enda noen sesonger.

Hun oppfordrer alle til å også stille seg spørsmål ved om man trenger å eie alt utstyr selv.

– I stedet for å slå til på et Black Friday-tilbud for et par skøyter du skal bruke to ganger, kanskje du skal spørre en venn om å få låne eller sjekke nærmeste utlån- eller utleiested?

Les også

I denne butikken kan du bytte til deg klær

Les også

Denne kjoletrenden tar av blant miljøtoppene: – Helt genialt

Les også

Oslofjorden er døende: – Ingenting som tyder på at

det går bedre

Les også

Setter av ti millioner til å redde livet Oslofjorden

Kommentarer til denne saken