«Desember 2022» har frem til nå vært den kommuniserte «åpningsdatoen» for Follobanen, tidenes største jernbaneprosjekt i Norge.

Nå er det klart at passasjerene kan kjøre med togene gjennom den nye tunnelen fra 12. desember neste år, bekrefter Bane Nor til Avisa Oslo.

– Vi er nå i siste fase. Entreprenøren driver med innredning av tunnelen og installasjon av jernbanetekniske installasjoner, sier prosjektlederen for tunneldelen av prosjektet, Anne Kathrine Kalager, til Avisa Oslo.

Det skal installeres elektriske anlegg, styringssystemer, telesystemer og signalsystemer i de to 20 kilometer lange tunnelløpene, i tillegg til i de 54 tverrforbindelsene mellom løpene.

Skinnene er på plass, og er sveiset sammen. Når systemene er installert, testes de fortløpende for å sjekke at de fungerer enkeltvis – og etter hvert som en helhet.

I sommer blir det en ny buss for tog-periode i Oslo-området, hvor de siste justeringene gjøres for å koble Follobanen til Oslo S og til nye Ski stasjon i sørenden av den nye strekningen.

Når den perioden er over, 8. august, vil Follobanen stå ferdig som et sammenhengende jernbanesystem fra Oslo S til Ski gjennom Blixtunnelen.

De neste fire månedene blir det testkjøring av tog i tunnelen, kjentmannskjøring for lokførerne og flere store beredskapsøvelser.

12. desember blir den offisielle trafikkåpningen, i forbindelse med den årlige ruteomleggingen i desember, hvor rutetabellen oppdateres.