Gå til sidens hovedinnhold

Advarer når Sp vil «gå kritisk gjennom pengebruken» i Oslo-pakka: – Kan bli en katastrofe

De fyrer løs mot hverandre, men verken Ap eller Høyre er begeistret for Senterpartiets utspill om pakka som finansierer kollektivtrafikken i Oslo og allerede mangler milliarder.

– Det kan også virke som at man i de store byene – kanskje særlig i Oslo – så sitter det med denne regjeringen veldig løst å bruke mye penger, sa Senterpartiets stortingspolitiker Geir Pollestad i onsdagens Politisk kvarter på NRK.

Uttalelsen i Politisk kvarter kom etter et VG-intervju der tidligere olje- og energiminister Ola Borten Moe (Sp) mente man måtte tåle å diskutere pengebruken på bymiljøpakkene.

Han satte to summer opp mot hverandre: de 70 milliardene med etterslep på fylkesveier og regjeringens byvekstavtaler med en ramme på 150 milliarder kroner de neste ti årene.

– Når det kommer under miljøparaplyen, er nesten all pengebruk riktig, sa Borten Moe.

Venstre-leder Guri Melby anklaget Sp for å være «byfiendtlige» i Politisk kvarter, og tok uttalelsen fra Borten Moe som en bekreftelse på at Sp vil ta penger fra bypakkene og bruke dem på mindre veier i distriktene.

– Vi vil ikke kutte i de byvekstavtalene som finnes. Det har vi ikke når vi har behandlet nasjonal transportplan, og det ligger ikke i vårt program, svarte Pollestad, hvorpå NRKs programleder viste til hva partikollegaen Borten Moe hadde sagt.

– Ja, hva sa han? Jo, han sa at når det er så mye penger i et system, og det er så mye tilgang på bompenger, så blir det brukt på mye dumt, og mye som er unødvendig. Vi må gå kritisk gjennom pengebruken i de store byene, knyttet til disse avtalene.

Les også

Disse konsekvensene frykter hun for Oslo: – Får ut det verste i hverandre

Mange milliarder gjenstår

Oslopakke 3 er en av avtalene Pollestad snakker om.

Avtalene – som er vedtatt av Stortinget – skal gi kutt i klimautslipp og nullvekst i trafikken. I Oslos tilfelle ligger den økonomisk ramma på 120 milliarder kroner i 2016-kroner for perioden 2017–2036.

Finansieringen skjer gjennom bompenger og bevilgninger fra staten, Oslo kommune og Viken, og pengene går eksempelvis til kollektivprosjekter, vedlikehold, sykkelveier og byutviklingstiltak.

Mye er ennå ikke fullfinansiert. Innenfor kollektivtransport alene gjenstår det rundt 5,5 milliarder kroner for å få ferdigstilt Majorstua stasjon, mens vedlikehold på T-bane og trikkelinjer mangler finansiering på 500 millioner hvert år i perioden 2023 til 2025.

Legger man disse summene sammen, er det snakk om rundt 7 milliarder kroner. For at disse midlene skal skaffes til veie, må enten staten gå inn med mer eller bompengetakstene økes.

I tillegg er det varslet store overskridelser på Fornebubanen, mens prosjekter som Ahusbanen mellom Oslo og Lillestrøm-området, og ny sentrumstunnel på T-banen, også vil kreve mangfoldige milliarder kroner i framtida.

Les også

Jan Bøhler slår hardt tilbake: – De bør ligge veldig lavt her

Advarer mot kollektiv-katastrofe

– Både Majorstua stasjon, Fornebubanen og helt nødvendig vedlikehold av T-banenettet står i fare hvis Sp struper kollektivsatsingen i Oslo, sier Oslo Høyres nestleder Eirik Lae Solberg (H) til Avisa Oslo.

Han understreker hvor nødvendig Fornebubanen er for hovedstaden.

– I rushtid går det normalt én buss i minuttet til og fra Fornebu. Det er lange køer og folk sliter med å komme seg på jobb. De trenger et godt kollektivtilbud, vi er helt avhengige av økt kapasitet, og hvis Fornebubanen ikke fullføres kan det bli en katastrofe for kollektivtrafikken og den fremtidige utviklingen av miljøvennlig transport i store deler av byen, mener Lae Solberg.

Høyre-politikeren sier seg enig i at man alltids kan se nærmere på hva midlene i Oslopakke 3 går til. Kanskje kan enkelte prosjekter vrakes til fordel for mer midler til andre, men Lae Solberg understreker følgende:

– Jeg mener at Oslo og omegn burde få enda mer penger, slik at folk kan la bilen stå og at byen fortsetter å vokse. Det er viktig å huske på at Stortinget og Sp selv har vedtatt målet om nullvekst i trafikken.

Les også

Oslo Ap-lederen mener Høyre-kritikken «nesten er litt trist»: – Skremselspropaganda

Frykter forhandlinger med Sp-regjering

Da Avisa Oslo viser til forsikringene fra Senterpartiet om at de ikke legger opp til kutt i Oslo-kollektivtrafikken i Nasjonal Transportplan (NTP) og i sitt eget alternative statsbudsjett, blir Lae Solberg lattermild.

– For det første velger jeg å lytte til Sps nestleder Borten Moe. Utspillet hans viser hva Sps reelle prioriteringer er. For det andre har Sp i regjering konsekvent nedprioritert kollektivtrafikken i Oslo, sier Høyre-politikeren.

Konkret viser Oslos tidligere finansbyråd til en oversikt over statlige belønningsmidler tildelt kollektivtransport i Oslo og Akershus. I 2011 lå denne summen på 60 millioner kroner, mens det ikke kom noen midler året etter.

Til sammenligning viser Lae Solberg til at Solberg-regjeringen nå gir en støtte på 350 millioner årlig til det samme formålet.

Nå frykter han en situasjon der Sp i realiteten blir den dominante makten i en Ap-Sp-regjering etter høstens valg – rett før Oslopakke 3 skal reforhandles i 2022.

– Det vil være en svært krevende situasjon for Oslo, sier Eirik Lae Solberg, som mener at Ap- og Sp-politikere fra Oslo heller bør stemme Høyre enn på sine egne partier.

Les også

Er det «Fuck Oslo!» igjen nå, Senterpartiet?

Refser Lae Solberg og regjeringen

– Eirik Lae Solberg bør stemme Ap, kontrer Andreas Halse.

Ifølge Oslo Aps samferdselspolitiker skyldtes 0-beløpet i 2012 at Oslo ikke oppfylte kriterier for tildeling av støtte, som de med glans hadde bestått med satsingen på sykkelveier dagens byråd står for.

Slik Halse ser det, har den borgerlige regjeringen underfinansiert kollektivtrafikken i Oslo, mens Lae Solberg og hans Oslo Høyre-kolleger har lovet prosjekt på prosjekt det i realiteten ikke har vært penger til.

– I stedet for å gi 2,5 milliarder kroner ekstra til kollektivtilbudet, har regjeringen i bompengeavtalen tvunget gjennom lavere bomtakster etter press fra Frp, som gjør at Tesla-eiere får det rimeligere. De har også endret biodrivstoffavgiften som gjør at Ruter belastes og at det blir vanskelig for oss å ha utslippsfri kollektivtrafikk, sier Oslo Ap-politikeren.

– Dårlig måte å drive politikk på

Halse forsikrer om at Ap har prioritert Oslo – både i alternativt statsbudsjett og i NTP, og at en Ap-regjering også vil gi hovedstaden bedre rammer enn byen har i dag.

Når det gjelder utspillene fra Pollestad og Borten Moe, sier han følgende:

– Det hadde vært bedre om de kom med konkrete forslag i stedet for å slenge ut løse påstander om at det er masse å hente i bypakkene. Det synes jeg er en dårlig måte å drive politikk på. Vi gjør et kontinuerlig godt arbeid med å dempe kostnader i Oslopakke 3.

Andreas Halse mener også at Sp bedriver dobbeltkommunikasjon.

– Først avviser Oslo Sps førstekandidat (Jan Bøhler. red.anm.) at de skal hente penger fra bypakkene, så sier nestlederen at de skal det, før Pollestad sier at de skal se kritisk på pengebruken i pakkene, sier Halse.

Avisa Oslo har forelagt Sps presseansvarlige kritikken fra Høyre og Ap. Denne saken oppdateres når svar foreligger.

Les også

Frps Tybring-Gjedde frir til Sp: – Vi kunne satt Norge først, som Vedum snakker om på inn- og utpust

Kommentarer til denne saken