Gå til sidens hovedinnhold

10 syklister suste over krysset på rødt lys – men det så politiet

I øsende regnvær sto politiet klare med foreleggsblokkene, og veivesenet med fartsmålerutstyr, for å kontrollere syndere på to hjul i Oslo sentrum.

I alt ti syklister valgte å overse rødt lys i krysset Ullevålsveien/Akersgata i løpet av en drøy time onsdag morgen. De må punge ut med 1.300 kroner i forenklet forelegg etter at politifolk i sivil sto godt plassert og avdekket adferden.

Én av rødlyssynderne kom over det travle krysset i morgentimene på en elsparkesykkel, opplyser politioverbetjent Per Magnus Heggedal ved Sentrum politistasjon, som ledet kontrollen.

En annen elsparkesyklist måtte gå fra stedet, da veivesenet fant ut at sparkesykkelen trolig er produsert for å yte opp mot 32 km/t, 12 km/t mer enn tillatt.

Sykkelfokus

– Vi kommer til å ha fokus på syklister og elsparkesyklister fremover, sier seksjonsleder ved Seksjon for sjø- og trafikktjeneste i Oslo-politiet, Frode Andreassen, til Avisa Oslo.

Mannskaper fra Sentrum politistasjon, Trafikkorpset og Statens vegvesen deltok på kontrollen i sentrum. Vegvesenet hadde med teknisk utstyr for å måle makshastighet på tohjulinger. Én elsparkesykkel ble altså beslaglagt.

– De som anmeldes for dette, blir anmeldt for kjøring med uregistrert motorvogn. For kjøring med motorvogn er det uansett krav til førerkort, for eksempel mopedførerkort, sier Andreassen.

Bøtene elsparkesyklister med trimmede doninger risikerer, er på flere tusen kroner, avhengig av alvorlighetsgraden.

Statsråd på besøk

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier til Avisa Oslo at han er glad politiet har fokus på elsparkesykler, og at det gjennomføres kontroller for avdekke om syklister er skikket til å kjøre.

Les også

1 av 4 vil ha forbud mot disse

Les også

Slik vil byrådet føre krig mot feilparkeringene: – En uholdbar situasjon

– Vi har en trafikksituasjon vi ikke er fornøyd med. Jeg er opptatt av at det skal være trygt å sykle i denne byen, sier Hareide, som besøkte samarbeidskontrollen.

Samferdselsdepartementet ser på muligheten for at det også kommer promillegrense for elsparkesyklister, men syklene må da omklassifiseres til motorvogner før det eventuelt kan skje. Og dersom det kommer promillegrense, blir den på 0,2.

– En promillegrense vil gjøre vår kontrollvirksomhet enklere og bidra til å øke trafikksikkerheten, sier Frode Andreassen i politiet, som hilser en slik grense velkommen.

– Det er altfor mange personskader blant myke trafikanter i Oslo, spesielt unge, sier han.

Høyt alkoholinntak har vært årsak til mange ulykker. De to siste årene har det vært registrert rundt 1000 ulykker med elsparkesykler årlig.

Politiet varsler flere sykkelkontroller fremover, så det kan være grunn til å minne om at det både er tryggest og billigst å forholde seg til trafikkreglene.

Kommentarer til denne saken